
62

[start kap]

An Indigenous Public Sphere? 
The Media and the 2009 Sámediggi 

Election Campaign
Eva Josefsen and Eli Skogerbø 

Eva Josefsen, Researcher NORUT Alta, Norway. Email: evaj@norut.no

Eli Skogerbø, Professor, Department of Media and Communication, University of Oslo, 
Oslo Norway, Email: skogerbo@ulrik.uio.no1

Received April 2012, accepted October 2012.

Abstract: This article discusses media coverage of the Norwegian Sámediggi 
election campaign in 2009, focusing on the research question: Did Sami voters, 
scattered over a vast geographical area and split into multiple language groups, have a 
public space in the media, where Sami politics could be discussed ahead of the Sámediggi 
elections in 2009? Our findings show there was indeed a public space for Sami 
politics, but unequal communication opportunities for Sami voters, depending 
on language and geography. In the north the media provided a bilingual public 
space, as both Sami and Norwegian newspapers covered the election. Voters in 
the south were offered less news and debate about the Sámediggi election and 
coverage was most likely to be in Norwegian. One explanation for these differ-
ences is that the number of Sami voters is small, and further south the voters 
are fewer and more scattered. The differences were also explained in terms of 
relevance of issues. The degree of conflict and controversy over Sami politics is 
higher in Finnmark than in other parts of Sápmi and Norway.

Key words: Media, Sami, Parliament, Sámediggi, election, Norway

1. The authors are listed in alphabetical order and have contributed equally to the text.

Arctic Review on Law and Politics, vol. 4, 1/2013 pp. 62–89. ISSN 1891-6252



an indigenous public sphere?

63

Introduction
The political situation of the Sami people has improved over the past decades, mak-
ing it a veritable success compared with the situation of most indigenous peoples 
in the world. The Sami have their traditional settlement areas in northern parts 
of Norway, Sweden, Finland and Russia. Norway, Sweden and Finland have all 
recognized the Sami as a separate people whose culture is different from that of 
the majority population2. Through the establishment of popularly elected Sami 
Parliaments, Sámediggi, in each of these three countries, the states have recognized 
that the Sami as a cultural minority. The Sámediggi elections have rendered Sami 
cultural affiliation democratically relevant, in that each country has set up its own 
popularly elected Sami Parliament to act as the Sami people’s democratic mouth-
piece. Sami democracy as expressed through the electoral channel is different from 
other elections because the voters are defined ethnically as opposed to geographi-
cally. Sámediggi elections are based on the principle of ordinary proportional 
representation, where each vote counts equally. This article studies the portrayal 
of the Norwegian Sámediggi election campaign in the media, and the role played 
by the public space that the media constitute for Sami democracy.

Any democracy requires transparency, a public sphere and an open and acces-
sible political debate. By ‘public sphere’ we invoke the Habermasian notion of a 
public space open to all citizens where social, political and cultural issues are dis-
played and debated3. The public display of politics is at the very centre of election 
campaigns, as campaigns are focused on staging debate, discussion and choices 
open to citizens. Public debates force politicians to justify their policies and pro-
vide knowledge and insight to voters. Public debate may unveil irrationality and 
power games, making them easier to manage and interpret. The news media are 
pivotal to the public sphere, not only because they provide space for dialogue and 
debate, but also because they highlight, represent and make political alternatives 
apparent to the voters4.

As is the case in all democratic polities, a well-functioning Sami democracy 
requires a well-functioning public sphere. In order for parties and candidates to 
present and argue their views, as well as for voters to obtain information and know-
ledge, there need to be public spaces where the issues and actors of Sami politics 
are displayed and open for debate. Typically, these spaces will be mediated in some 
form or another. For Sami citizens, finding these spaces may be challenging, as they 
live scattered over vast areas, speak several different variants of Sami and are small 

2. Mörkenstam 2005; Smith 2011.
3. Habermas 1989; 1992.
4. Ekström 2006; Hopmann, Vliegenthart, De Vreese & Albæk 2010; Thompson 1995.



eva josefsen and eli skogerbø

64

minorities compared to the majority population. In Norway, where our data are col-
lected, there are also quite large differences between the core Sami areas in the very 
north and the Sami settlements further south. Focusing on such differences, we 
believe that the communicative conditions for Sami citizens vary between the Sami 
constituencies. By communicative conditions we refer to, first, the opportunities 
for access to information and public spaces for discussions for Sami citizens, and 
second to the availability of election information in different languages. In practice 
we look at news coverage of the Sámediggi election in Norwegian and Sami me-
dia and at the opportunities for citizens and candidates to present themselves and 
their political views. For Sami citizens, access and availability of information and 
spaces for communication not only may be different from the majority population, 
but also unequally distributed within the Sami electorate. These differences have 
a bearing on the quality and particularly the extension of the Sami public sphere.

Following this reasoning, we have formulated the overall research question as 
follows: Did Sami voters, scattered over a vast geographical area and split into mul-
tiple language groups, have a public space in the media where Sami politics could be 
discussed ahead of the Sámediggi elections in 2009? This broad research question 
was operationalised and broken down into four sub-questions: How was the me-
dia coverage of the Sámediggi election, geographically, linguistically and politically? 
Were there differences in the coverage between Norwegian and Sami media and of 
Norwegian and Sami parties? And if so, what does this say about the conditions for 
Sami political communication?

These research questions were specified in hypotheses and assumptions that are 
referred to in the sections below. They were all based in theories and previous re-
search on the roles played by the media in election campaigns and for minority 
groups. Before returning to the analysis of media coverage of the Sámediggi election, 
we provide a brief introduction to the Sámediggi and Sámediggi elections in Norway.

Brief description of the Sámediggi and Sámediggi 
elections
The Sámediggi in Norway was established after the Norwegian Parliament passed 
the Sami Act in 1987, and the first session of the Sámediggi convened in 1989. 
Every four years a total of 39 representatives are elected within seven constituen-
cies comprising the whole of Norway (figure 1).5 Only voters who are registered 

5. The Sami Parliament electoral system, including the distribution of mandates on constituen-
cies, has been revised, and included more than 39 MPs between 2005 and 2009. From 2009 
-2013, the number is 39.



an indigenous public sphere?

65

on the Sami electoral roll can vote or stand for election in the Sámediggi elections. 
Anyone past the age of 18 who wishes to register on the electoral roll must sign a 
declaration that they fulfil two criteria: (1) they consider themself as Sami, and, 
(2) that either they or a parent, grandparent or great-grandparent speaks or spoke 
Sami as their home language, or that one parent is or has been registered on the 
Sami electoral roll. Registration is voluntary. While all Norwegian citizens over the 
age of 18 have the right to vote in Norwegian parliamentary elections, only a total 
of 13,890 people had enrolled on the Sami electoral roll and were entitled to vote 
and stand for election in the 2009 Sámediggi election. The number of registered 
voters was nearly tripled in relation to the first election in 1989, and is expected 
to increase further. In 2009, more than half of the registered Sami voters lived in 
Norway’s northernmost county, Finnmark, explaining why this county returned 
most members of Sámediggi. The Sámediggi building and central administration 
are also located in Finnmark, and it is here that the Sami language, culture and 
land claims are strongest. Sámediggi elections are held on the same day as elections 
to the Norwegian parliament, and Sami voters can vote in both.

Figure 1: Map of Norway showing the seven Sámediggi constituencies © 2013 Sámediggi.



eva josefsen and eli skogerbø

66

As illustrated in figure 1, the seven Sámediggi constituencies encompass all of 
Norway. Constituencies 1–6 coincide with the traditional Sami settlement area, 
while the seventh constituency, Lulli-Norga (South Norway), can popularly be 
described as the constituency for «emigrated Samis», i.e. Sami citizens living in 
non-traditional Sami areas. The constituencies of the Sámediggi elections are 
not identical with the constituencies for the Norwegian Parliament. The latter 
are made up of the counties. Norway’s northernmost county, Finnmark, makes 
up one Parliamentary constituency, but comprises three Sami constituencies, 
Nuortaguovlu, Ávjovári and parts of Davveguovlu, which also stretches into Troms 
County. The other four Sami constituencies are either part of one county, e.g. 
Gaiseguovllu, or cross one or more county borders, e.g. Viesttarmeara, Åarjel-
Saepmie and Lulli-Norga. The Sami constituencies to some extent reflect linguistic 
borders, as Davvi (Northern) Sami is most frequently spoken in the four north-
ernmost constituencies, Julev Sami in (parts of) Viesttarmeara, and Åarjel (South) 
Sami in Åarjel-Saepmie.

Sámediggi elections are based on proportional representation, and the number 
of mandates returned by each constituency varies according to the number of reg-
istered voters. In 2009, the number of parties and/or lists of candidates running 
for election in the constituencies spanned from 5 to 11. Altogether voters in the 
seven constituencies could choose between 54 different electoral lists, represent-
ing four Sami organisations and political parties, seven Norwegian parties, and 
eight independent lists of candidates.6 Each electoral list was given a grant from 
the Sámediggi for the election campaign.7 Norwegian political parties (i.e. the 
Labour Party, the Conservative Party, the Progress Party, the Socialist Party, the 
Liberal Party, the Centre Party, and the Christian Democratic Party) participat-
ed in the 2009 Sámediggi election alongside Sami parties and organisations (i.e. 
Árja, Sámeálbmot Bellodat/ Sami People’s Party, SáB), Norgga Sámiid Riikasearvi/
Norwegian Saami Association, NSR8 and Sámiid Álbmotlihttu/Sami People’s 
Association, SÁL). The eight independent lists did not belong to any of the estab-
lished organisations and each mainly ran in one constituency only.

6. We distinguished between Sami parties and lists that were formed for and among Sami citi-
zens and did not put up candidates for the Norwegian Parliament, and Norwegian parties 
that put up candidates for both elections.

7. At the 2009 elections, the Sami Parliament allocated NOK 2 million for campaigns, which 
was divided equally between the 54 electoral lists. The lists had to be approved by the electoral 
boards in order to receive grants.

8. We use the official Sami titles of the parties for the Sami parties, and the official English titles 
for Norwegian. In the case where an official English title exists, e.g. as for NSR, it is used here.



an indigenous public sphere?

67

The Norwegian Saami Association (NSR) and the Labour Party (AP), since 
the first election in 1989, have returned the two largest groups to the Sámediggi. 
Thus, the Sámediggi has a kind of two-party system9. However, smaller lists have 
always gained some representation. The 2009 election did not change the positions 
of the two dominant parties, although their support was somewhat weakened and 
their numbers of elected representatives were reduced compared to the election 
four years earlier. Out of the 39 seats in the Sami Parliament, NSR won 13 (two in 
co-operation with Sámeálbmot Bellodat) and the Labour Party (AP) returned 14 
members of the Sámediggi. The NSR obtained 21 % and AP 26.8 % of the votes, 
confirming their solid bases among Sami voters. More surprising were the declared 
«winners» in the 2009 election, namely a new Sami party, Árja, and the Norwegian 
Progress Party (Frp), each returning three representatives. Árja challenged the 
dominance of the NSR with a focus on traditional Sami values and won 10 % of the 
votes. The right-wing Frp had participated in 2005 without success. In 2009, the 
party campaigned in the Sámediggi election with one main slogan, abolishment 
of the Sámediggi, and was supported by 7.8 % of the Sami voters.

Expectations about the media and election campaigns
While Norwegian Parliamentary election campaigns are covered extensively by 
national newspapers and television, with frequent appearances of the party lead-
ers10, the Sámediggi election in 2009 was not blessed with anywhere near the same 
amount of attention. The Sami candidates seldom appeared on nationwide televi-
sion, radio or newspapers. Despite this fact, different media to varying degrees cov-
ered the Sámediggi election campaign. Norway has a highly decentralized newspa-
per structure consisting of a few national newspapers and about 200 regional and 
local newspapers11. The two major television stations, NRK and TV2, had a few 
broadcasts, as did NRK’s national and regional radio programmes and sometimes 
other local radio stations. All the established media have online editions too. In 
addition, social networking sites, websites and social media like blogs, Facebook, 
Twitter and YouTube were used in the election campaign. In the analysis below, 
we have concentrated on regional, local and Sami newspapers, both for reasons of 
capacity and because these media were among the voters’ main sources of informa-
tion about elections, local as well as Sami. Previous studies showed that regional 
and local newspapers and Sami broadcasting were the main sources of information 

9. Gaski 2008.
10. Aardal, Krogstad & Narud 2004; Allern 2011; Karlsen 2011b.
11. Høst 2011.



eva josefsen and eli skogerbø

68

for Sami citizens, along with family and friends12. A survey among Sami voters 
after the 2009 Sámediggi election confirmed that local and regional newspapers, 
NRK Sápmi and discussions remained important. The two Sami newspapers Ságat 
and Ávvir were indeed less important than most Norwegian media13.

The media would be expected to play several roles in the Sami election cam-
paigns, among them channels and intermediaries for different political stances; 
arenas for political debate; agenda-setters; and critical «watchdogs» confronting 
politicians with their arguments. They were likely to influence what was perceived 
as important and were gatekeepers, deciding which views and voices were to be 
heard, and as such they can be regarded as independent actors with their own val-
ues   and interests. Because there was no previous research on Sámediggi election 
campaigns, we drew on knowledge about the media coverage of municipal, county 
and general election campaigns to support our assumptions about the coverage 
of the 2009 Sami electoral campaign. We assumed that a separate Sami political 
public sphere existed in its own right and not only as a subcategory of the national 
political sphere. Further, we expected that the general election campaign affected 
the Sami public debate in the same way as Jacobsen and Skomedal14 pointed out: 
National issues and national candidates were part of the local and regional cover-
age of the elections. In the same way that local and regional politics are integral 
parts of national politics, Sami politics will also be part of local, regional and 
national political discourses. Accordingly, we assumed that the Sámediggi elec-
tion campaign received roughly the same degree and type of coverage as the lo-
cal campaigns of the candidates running for seats in the Norwegian Parliament. 
In the constituencies, local and regional media cover the Norwegian Parliament 
election campaign with a focus on the local and regional candidates. Local and 
regional newspapers are key arenas for local, regional and parliamentary politi-
cians engaged in an election campaign in their own constituency, alongside local 
and regional broadcasts by the national broadcasting company NRK15. In some 
respects the Sámediggi election is quite similar to local elections, and was prob-
ably treated as such by the media too. Consequently, we assumed that Norwegian 
local media covered the Sámediggi election campaign in those areas where the 
Sami population traditionally has been visible, and that Sami media covered the 
election campaign across the constituencies.

12. Skogerbø 2003.
13. Karlsen 2011a p. 264.
14. Jacobsen & Skomedal 2008.
15. Ervik 2009; Hansen 2008; Karlsen & Skogerbø 2010; Skogerbø 2011.



an indigenous public sphere?

69

Expectations about the media and minorities
One of the clearest findings from Nordic and international research is that journal-
ism on minorities is not routinised in the majority media16. Studies from Finland 
and Norway show that the Sami minority is marginalized in the majority media, 
and that the coverage often pertains to either conflicts or human interest. In a study 
of the coverage of Sami affairs in the Norwegian media, for example, Skogerbø17 
found that there were significant geographical differences in the scope of Sami is-
sues reported in Norwegian media, with a clear division between media located 
within and outside Finnmark, the county that houses most Sami voters. Finnmark 
is home to many of the central Sami institutions and media, and is the geographi-
cal area where Sami claim rights over land and water to some extent have been 
recognised through the Finnmark Act18.

We expected that the differences between Finnmark and other Sami areas still 
existed and that they would apply to media coverage of the election. First, that there 
would be quantitative differences in the number of items related to the Sámediggi 
election campaign in media located within and outside of Finnmark. According 
to our assumptions, local newspapers in Finnmark were likely to cover both the 
Norwegian Parliamentary election campaign and the Sámediggi election cam-
paign. Voters in constituencies outside Finnmark would probably have a harder 
time finding information about the Sámediggi election and it would be equally 
difficult for Sami parties and candidates to get access to local and regional media.

Looking at how minority media cover their target groups, we often find a size-
able gap between the aspirations minority media have for their own activities and 
the resources available to them. This is less true for the Sami media in Norway, 
however, which receive earmarked funding through subsidies to newspapers and 
licence fees. Norway’s public broadcasting company NRK has a Sami branch, NRK 
Sápmi. The Sami media are multidimensional and include all types of content: 
news, culture, sport, features, content aimed at children and young people, etc.19. 
In 2009, two Sami newspapers, Ságat, in Norwegian and Ávvir in Northern Sami, 
were published five days a week. In addition, NRK Sápmi produced Sami-language 
radio and television programmes. Television news and other Sami-language pro-
grammes were subtitled in Norwegian, and NRK Sápmi also published news and 
covered the Sámediggi election in Norwegian on their website. Drawing on pre-
vious research on minority media our second assumption was that Sami media 

16. Browne 1996; Cottle 2000; Eide & Simonsen 2007; Ross & Playdon 2001.
17. Skogerbø 2000.
18. 2005.
19. Skogerbø 2001.



eva josefsen and eli skogerbø

70

would cover the Sámediggi election more extensively than the Norwegian media. 
This may be expressed both quantitatively, in terms of the fact that there were 
more newspaper items reported in the Sami media than in the Norwegian media, 
and qualitatively, in terms of greater breadth and nuance in the views and posi-
tions reported. We knew little about the differences between the Sami media. 
Skogerbø20 pointed out that the Sami newspapers showed characteristics typical of 
local newspapers and had problems covering and reaching the entire Sami media 
audience as a whole. A major challenge facing the Sami media is that their readers 
are scattered and speak different languages. Both the vast area and the language 
barriers make it difficult for Sami newspapers to reach a majority of Sami voters21.

Methods and data
The data collection was delimited to media coverage of the last month, the «short» 
election campaign22 of the 2009 Sámediggi election campaign, 15 August to 14 
September 2009. It should be noted that people could pre-vote in the Sámediggi 
election from the beginning of July. Prior to the 2009 election, the electoral system 
for the Sámediggi election was changed such that voters in municipalities with 
fewer than 30 Sami on the electoral roll had to vote in advance. The Sámediggi 
election campaign was therefore probably conducted over a longer period of time 
than just the last month before the election.

Our analysis covered 11 regional or local newspapers and two Sami newspapers. 
They differed considerably concerning geographical areas of coverage and number 
of editions per week. Taken together, the newspapers covered the Sami constituen-
cies to a greater or lesser degree, with the exception of the southernmost constitu-
ency, Lulli-Norga. In this constituency, which covered 13 Norwegian counties, 
no traditional Sami settlements and housed a large number of local media, it was 
impossible to identify any individual media that could be expected to focus on the 
Sámediggi election campaign.

20. Skogerbø 2000.
21. Skogerbø 2000.
22. Narud & Waldahl 2004.



an indigenous public sphere?

71

Our sample included eight regional and local newspapers published outside 
Finnmark.23 From Finnmark, we included three local and regional newspapers24 
and the two Sami newspapers, Ságat25 and Ávvir.26 Ávvir had most of its subscribers 
in five municipalities in Ávjovári and Nuortaguovllu constituencies, where large 
shares of the inhabitants were Sami speakers. Ságat primarily covered the same five 
municipalities, but had offices in all seven constituencies too. The Sami newspapers, 
however, had a significantly smaller circulation than the Norwegian newspapers, 
although their geographical coverage area supposedly was significantly larger. The 
medium most likely to reach many voters was NRK Sápmi, through its website and 
multilingual television news subtitled in Norwegian or Sami. NRK Sápmi was ex-
cluded from this study for reasons of capacity, although both radio and television 
news reports were likely to be important sources of information for Sami voters27.

The sample was restricted to newspaper items that explicitly mentioned the 
Sámediggi election, and did not include newspaper items about other aspects of 
Sami politics that were raised in the Norwegian parliamentary election campaign. 
All the newspapers’ printed editions were reviewed, with the exception of one 
newspaper that was analysed in the fulltext pdf-version in the electronic newspa-
per archives A-tekst. Altogether, we analysed 726 items in 13 newspapers. Included 
in this number were advertisements and letters to the editor, a total of 403. These 
items were analysed separately. Concerning reliability and validity, the sampling 
was done as meticulously as possible, and no systematic errors were found. The 
coding of items was done according to rather simple classifications of media, types 
of items, main actors and identification of the main issues in the election cam-

23. Arbeidets rett (Åarjel-Saepmie), three-day newspaper, circulation: 8,148; Adresseavisen 
(Åarjel-Saepmie), daily newspaper, circulation: 73,434; Trønder-Avisa (Åarjel-Saepmie), daily 
newspaper, circulation: 22,416; Avisa Nordland (Viesttarmeara), daily newspaper, circula-
tion: 22,014; Fremover (Viesttarmeara), daily newspaper, circulation: 7,980; Harstad Tidende 
(Viesttarmeara), daily newspaper, circulation: 12,072; Framtid i nord (Gaisi), four-day news-
paper, 4922; Nordlys (Gaisi), daily newspaper, circulation: 24,458. These circulation figures are 
from Aviskatalogen http://www.aviskatalogen.no/jsf/home/index.jsf, accessed on 16 March 2011.

24. Finnmark Dagblad (Davviguovlu), daily newspaper, circulation: 7,713; Altaposten 
(Davviguovlu) daily newspaper, circulation: 5,117, Finnmarken (Nuorttaguovlu), daily 
newspaper, circulation: 6,359. These circulation figures are from Aviskatalogen http://www.
aviskatalogen.no/jsf/home/index.jsf, accessed on 16 March 2011.

25. According to the Association of Local Newspapers on Norway’s website http://www.lla.
no/medlemsaviser/avis.cfm. Ságat was not a member of the Norwegian Media Businesses’ 
Association and therefore not listed on the Aviskatalogen website.

26. The two Sami newspapers were both issued in Ávjovári. Ságat, issued five days per week, cir-
culation 2,728. Ávvir, issued five days per week, circulation 1,027 in 2009.

27. Josefsen & Skogerbø 2011; Karlsen 2011a.



eva josefsen and eli skogerbø

72

paign, as they were reported by the sampled media. The items were coded and 
analysed using the statistics software SPSS and relatively simple and descriptive 
statistical analyses were carried out.

The Sámediggi election in the newspapers
As Figure 2 shows, the Sami newspapers indisputably provided the most com-
prehensive coverage of the Sámediggi election. Of the 726 newspaper items that 
mentioned the election, Ságat had 242 items, while Ávvir had 128. None of the 
Norwegian newspapers published equally much about the Sámediggi election. 
The three newspapers in Finnmark carried more items about the election than 
newspapers outside Finnmark. The latter group had relatively few items, from 3 
to 39 about the Sámediggi election campaign, while we found between 51 and 81 
items in the Finnmark newspapers. Figure 2 shows that our assumptions about 
differences in the election coverage were supported, and that differences between 
Sami and Norwegian media were even larger than we expected.

0

50

100

150

200

250

300

242

128

81 74

51
39

21 17
26 32

8 4 3

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 

Ar
be

id
et

s r
et

t

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 
Ad

re
ss

ea
vis

a

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 
Tr

øn
de

ra
vis

a

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 

Av
isa

 N
or

dl
an

d

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 
Fr

em
ov

er

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 

Har
sta

d 
Ti

de
nd

e

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 
N

or
dl

ys

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 

Fr
am

tid
 i N

or
d

N
ew

sp
ap

er
 in

 Fi
nn

m
ar

k: 

Fin
nm

ar
k D

ag
bl

ad

N
ew

sp
ap

er
 in

 Fi
nn

m
ar

k: 
Fin

nm
ar

ke
n

N
ew

sp
ap

er
 in

 Fi
nn

m
ar

k: 
Al

ta
po

ste
n

Sa
m

i n
ew

sp
ap

er
: 

Áv
vir

Sa
m

i n
ew

sp
ap

er
: 

Sá
ga

t

Figure 2: Number of newspaper items about the Sámediggi election, 15 August to 14 Sep-
tember 2009. N=726.



an indigenous public sphere?

73

When we excluded advertisements (N=119) and letters to the editors (N=284), the 
picture changed somewhat, as figure 3 shows. Editorial items made up less than 
half of the sample, indicating that the newspapers carried a large number of let-
ters to the editor and were indeed open to debate and exchange of opinions among 
voters and candidates.

0

50

100

150

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 

Ar
be

id
et

s r
et

t

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 
Ad

re
ss

ea
vis

a

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 
Tr

øn
de

ra
vis

a

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 

Av
isa

 N
or

dl
an

d

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 
Fr

em
ov

er

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 

Har
sta

d 
Ti

de
nd

e

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 
N

or
dl

ys

N
ew

sp
ap

er
 o

ut
sid

e F
in

nm
ar

k: 

Fr
am

tid
 i N

or
d

N
ew

sp
ap

er
 in

 Fi
nn

m
ar

k: 

Fin
nm

ar
k D

ag
bl

ad

N
ew

sp
ap

er
 in

 Fi
nn

m
ar

k: 
Fin

nm
ar

ke
n

N
ew

sp
ap

er
 in

 Fi
nn

m
ar

k: 
Al

ta
po

ste
n

Sa
m

i n
ew

sp
ap

er
: 

Áv
vir

Sa
m

i n
ew

sp
ap

er
: 

Sá
ga

t

103

77

30 26 24
9 10 8

15 14
4 2 1

Figure 3: Numbers of editorial items in the sample of newspapers in the period of 15 Au-
gust to 14. September 2009. N=323.

Unfortunately we cannot say whether media coverage of Sámediggi elections has 
changed over time, as there are no comparable previous studies. Our findings 
indicate only that the Sámediggi election 2009 did not attract much journalistic 
attention outside Finnmark. Local newspapers seem to have given less priority 
to matters pertaining to the Sámediggi and Sami politics than to local issues. It 
is likely that the Sámediggi election campaign was overshadowed by the paral-
lel General Election campaign, featuring well-known national politicians, both 
among the local candidates and when top politicians campaigned nationwide. 
In contrast, Sámediggi candidates would rarely be well-known even in their own 
constituency, and Sami political issues were only to varying degrees relevant to 
voters outside Finnmark. We believe that the Sámediggi election campaign was 
less intense than the General Election campaign and for that reason, too, gener-
ated fewer media stories.



eva josefsen and eli skogerbø

74

Different types of media items
For candidates and parties, the election campaign is about being visible to the 
voters, and getting media coverage is the most effective way of achieving visibil-
ity simultaneously for many voters across distances. So how was the Sámediggi 
campaign covered by the media? The sheer number of items only indicates that 
the Sámediggi election was visible in some form or other. Table 1 shows that the 
newspapers mainly covered the election in news stories (210) and notices (56). 
There were relatively few front page stories about the Sámediggi election (17), 
slightly more editorials (24), and few other articles (opinion articles, culture, etc) 
(16). The Sami parties and candidates were present in the newspapers in all types of 
editorial items. In table 1 we have separated the coverage into three media groups; 
the Sami newspapers, the Norwegian local newspapers issued in Finnmark, and 
newspapers issued in other Sami constituencies.

Table 1: Distribution of the type of item according to newspaper for the period 15 August 
to 15 September 2009. Absolute figures.

N
ew

s

Fr
on

t p
ag

e

N
ot

ic
e

Ed
ito

ria
l

O
th

er

To
ta

l

Sami newspapers
Ságat  66  4 20  8 5 103
Ávvir  51  4  6  9 7  77
Newspapers in Finnmark:
Altaposten  25  1  1  2 1  30
Finnmarken  13  4  9  26
Finnmark Dagblad  19  1  2  2  24
Newspapers outside Finnmark:
Framtid i Nord   6  1  2   9
Nordlys   6  2  1 1  10
Harstad Tidende   4  1  1 2   8
Fremover  11  3  1  15
Avisa Nordland   6  8  14
Trønder-Avisa   1  1  2   4
Adresseavisa   2   2
Arbeidets rett  1   1
Total 210 17 56 24 16 323



an indigenous public sphere?

75

Assuming that news and opinion items are the most important for making Sami 
politics, parties and candidates visible to the voters, we found that Ságat and Ávvir 
undoubtedly emerged as the main stages for Sami politics (Table 1). Of a total of 
24 editorials on the election, Ságat published eight and Ávvir nine; and of a total 
of 16 other items, like editorial opinions and cultural items, Ságat published five 
and Ávvir seven. Ságat also had the most news stories about the election: almost 
one-third of the news stories in our sample were in this newspaper. Ávvir was re-
sponsible for a quarter of the news stories published in the 13 newspapers. We can 
therefore conclude that there was a distinct Sami public space for the Sámediggi 
election campaign that was not linguistically delimited, rather it was constituted by 
both Ságat and Ávvir.

The public space was not delimited to the Sami newspapers. Local Norwegian 
newspapers also deemed the Sámediggi election newsworthy and interesting 
enough for their readers to cross the editorial threshold. The newspapers in 
Finnmark published 57 news items about the election, while newspapers outside 
Finnmark taken together had over 17 % of the total news stories. The number of 
newspaper items per constituency varied according to our expectations. The most 
items came from Ávjovári constituency, home to all the presidential candidates and 
most Sami institutions, and the fewest items from Åarjel-Saepmie. It is interesting 
to note that of the 17 front-page stories in our sample, nine were from Norwegian 
newspapers and two from Norwegian local newspapers in Åarjel-Saepmie constit-
uency, suggesting that sometimes the Sámediggi election was newsworthy enough 
to enter the top local media agenda, even in areas where coverage of the election 
was marginal (table 2).

Table 2 confirms that the newspapers reached voters in different constituencies, 
but the amount of news and other items in the newspapers varied considerably. 
The Norwegian local and regional newspapers covered the Sámediggi election as a 
local issue: e.g. Finnmarken published issues concerning Nuortaguovllu constitu-
ency, Altaposten primarily focused on Davveguovlu and to some extent Ávjovári 
constituencies, and Finnmark Dagblad covered both Davveguovlu and Ávjovári 
constituencies. Outside Finnmark we found the same pattern, reflecting that the 
newspapers addressed a local or regional audience. Table 2 shows how the local 
and regional newspapers published items about the Sámediggi election from their 
own districts. There were rather large variations in the amount of attention given 
to the Sámediggi election by each newspaper, revealing a pattern that the farther 
south in Sápmi, the fewer items we found per newspaper. Table 2 thus supports our 
hypotheses that newspapers in Finnmark covered the election most extensively, 
and, further, that local media indeed worked as an arena for Sami candidates, too.



eva josefsen and eli skogerbø

76

Table 2: Distribution of the constituencies according to newspaper for the period 15 Au-
gust to 15 September 2009. Absolute figures.

N
o 

sp
ec

ifi
c 

 co
ns

tit
ue

nc
y

N
uo

rt
ag

uo
vl

u

Áv
jo

vá
ri

D
av

ve
gu

ov
lu

G
ái

se
gu

ov
lu

V
ie

st
ta

rm
ea

ra

Å
ar

je
l-S

ae
pm

ie

Lu
lli

-N
or

ga

To
ta

l

Sami newspapers:
Ságat 31 12 22  7  6 13 2 10 103
Ávvir 17 14 24  3  8  4 2  5 77
Newspapers in Finnmark:
Altaposten  9  1  7 13 30
Finnmarken  7 17  2 26
Finnmark Dagblad 11  1  7  4  1 24
Newspapers outside Finnmark:
Framtid i Nord  2  7 9
Nordlys  9  1 10
Fremover  1 14 15
Harstad Tidende  1  7 8
Avisa Nordland  2 12 14
Trønder-Avisa  2 2 4
Adresseavisa  1 1 2
Arbeidets rett 1 1
Total 91 45 62 29 23 50 8 15 323

Table 2 further demonstrates that the Sami newspapers covered all constituencies 
to some degree. Not unexpected, Åarjel-Saepmie was mentioned only in a few 
newspaper items, in Norwegian as well as Sami newspapers. Still, the two Sami 
newspapers had items from all constituencies. Table 2 reinforces the impression 
that the Sami newspapers assumed responsibility as news channels and arenas for 
public debate for Sami citizens, measured in the number of newspaper items about 
the Sámediggi election and their geographical diversity. To sum up, two important 
findings should be highlighted. First, that the Sami newspapers constituted a Sami 
public space that covered, although with unequal force and focus, all Sami con-
stituencies. Second, that the Sámediggi election campaign attracted journalistic 
attention from Norwegian newspapers. The amount and intensity of the coverage 
by these media was dependent on the visibility and relevance of Sami voters and 



an indigenous public sphere?

77

issues to the local audiences. As the Sami population is smaller and more scattered 
in the southern parts of Sápmi, so was the media coverage.

Representation of the parties in the media
Despite the fact that the Sámediggi election was small in terms of the number of 
voters, there were many different political parties and lists of candidates. Altogether 
19 parties, organisations and independent lists had candidates running for elec-
tion. However, the number of newspaper items that referred to each party or list 
varied enormously, as can be seen in figure 4. In 119 of the 323 newspaper items 
it was not possible to identify one single party or any party, whereas 204 items 
focused on one particular party or list.

All other 
parties and lists

84

Labour 
Party

47

NSR
73

Not one single 
party related

119

Figure 4: Distribution of media coverage according to the parties. N=323.

Unsurprisingly, figure 4 shows that the Norwegian Saami Association (NSR) and 
the Labour Party (AP) featured in 37 % of all items. Since 1989 these two par-
ties have returned the two largest party groups to the Sámediggi. NSR held the 
Presidency from 1989–2007, whereas AP took over the leadership after a parlia-
mentary crisis in the Sámediggi and negotiated continued Presidency after the 
2009 election, in coalition with Árja and other small parties. Accordingly, the 
two parties had many incumbent candidates with experience in conducting elec-
tion campaigns. They had also, through many years of political activity in the 
Sámediggi, developed consistent policies on most salient issues. They had can-
didates standing for election in all constituencies, and they were generally more 
experienced than candidates running for small parties and independent lists.

There were rather striking differences between the parties concerning the cov-
erage they received in the press. The similarity between the Labour Party (AP) 



eva josefsen and eli skogerbø

78

and the Norwegian Saami Association (NSR) stood out. Although NSR was the 
main actor in slightly more news items than AP (figure 3), the two parties received 
more journalistic attention than all the other lists, organisations and parties in the 
campaign taken together. Table 3 shows the distribution of media attention that 
the parties received, categorised after type of item.

Table 3: Distribution of types of newspaper items according to coverage of political parties 
and lists. Absolute figures.

N
ew

s

Fr
on

t  
pa

ge

N
ot

ic
e

Ed
ito

ria
l

O
th

er

To
ta

l

Not only one party  65  4 28 17  5 119
NSR (Norwegian Sami Association)  47  4 12  1  9  73
AP (Norwegian Labour Party)  41  2  3  1  47
Árja, Sami party  13  2  2  1  1   19
Frp (Norwegian Progress Party)   4  2  1  1   8
Lists/parties that appeared in newspaper items and won mandates in the election in 
 autumn 2009:
4 Sami parties / lists1   4  2  1  1   8
1 Norwegian Party2   5  1   6
Other lists/parties that appeared in newspaper items and did not win mandates in the 
 election in autumn 2009:
6 Sami parties / lists3  19  2  6  27
4 Norwegian Parties4  12  1  2  1  16
Total 210 17 56 24 16 323
1 Independent Sami lists: The Nomadic Sami List, Nordkalottfolket, Sami living in southern Norway, 

Åarjel-samieh gielh.
2 Norwegian party: Høyre (The Conservative Party).
3 Sami individual lists / parties: Sjaddo, SFF (Sami League of Nations), SfP (Sami People’s Party), 

Ofelaš, Felleslista shared list, Non-nomadic Sami list.
4 SV (Socialist Left Party), V (Liberal Party), Krf (Christian Democratic Party), SP (Centre Party).

Table 3 reveals differences between the political parties and groups of parties in 
relation to their success in the election. NSR and AP won most mandates in 2009, 
as they had done in previous elections. Árja and the Progress Party (Frp) won three 
mandates each in the 2009 elections and were, as mentioned above, hailed as the 
winners of the election. These four parties are therefore singled out in the analysis 
in order to get a picture of the media coverage. Other organisations, parties and 



an indigenous public sphere?

79

lists were included in the other four categories in table 3. They have been catego-
rised as «Norwegian parties» and «Sami lists» as well as according to whether 
they received a mandate in the election or not. Table 3 shows a marked difference 
in media coverage between the four parties at the top of the table and the smaller 
lists that returned representatives to the Sámediggi. Looking at news articles only, 
88 of a total of 210 news articles focused either on NSR or AP. Árja came third 
with 13 news items, whereas only four news articles dealt exclusively with Frp. For 
other parties, coverage varied between none and eight news items. In other words 
there were substantial barriers for media coverage for candidates from other than 
the two dominant political parties, to the degree that one may wonder how they 
managed to reach their voters at all. None of the parties got many front pages but 
NSR topped the list with four. There were few editorials on the political parties as 
well. Seventeen editorials, 65 news items and 28 notices concerned the Sámediggi 
election, without reference to one party exclusively. Our findings have so far shown 
that the two dominant parties, the Labour Party (AP) and the Norwegian Saami 
Association (NSR), obtained most of the media attention and generated most edi-
torial coverage.

In order to take a closer look at this finding, we selected the four parties that 
obtained most media coverage and looked at the differences between coverage in 
the newspapers issued in Finnmark (table 4).

Table 4: Number of newspaper items (news, notices, editorials and opinion) for four par-
ties. Absolute figures.

Ságat Ávvir
Alta-

posten
Finnmark 
Dagblad

Finn-
marken Total

Not one party 42 26 6 11 10 95
NSR 28 17 6 3 5 59
AP 12 10 5 5 4 36
Árja 10 5 2 1 0 18
Frp 1 3 2 0 1 7
Total 93 61 21 20 20 215

Table 4 demonstrates that the newspapers published many articles that either con-
cerned the Sámediggi election in general or dealt with more than one party. Ságat 
had most such articles. In articles where only one party was identified, the Labour 
Party (AP) and the Norwegian Saami Association (NSR) attracted similar atten-
tion from the Norwegian newspapers, whereas NSR was the most popular party 
in the Sami newspapers. Frp ran for election in all Sami constituencies, but the 



eva josefsen and eli skogerbø

80

party attracted little media coverage compared to all the other three parties, in-
cluding Árja. The fact that NSR obtained more editorial coverage in Ságat than in 
Ávvir has several explanations, among them that the layout and number of news 
items and notices generally is much higher in Ságat than in Ávvir. Other explana-
tions suggest both that the party was one of the two main contestants, but also 
that the party may have directed its communicative activities towards the Sami 
media newspapers in order to reach the voters, too. More surprising is the fact that 
the Labour Party and Árja received similar coverage in Ságat. Considering the 
large difference in positions between the parties, AP received less and Árja more 
attention than might be expected. One reason for the equal coverage may have 
been that the leader of Árja was regarded as a potential presidential candidate in 
a coalition leadership of the Sámediggi. Considering coverage in the Norwegian 
newspapers, the figures are too small to allow definite conclusions, but they indi-
cate that Sami and Norwegian parties were covered on equal terms in Sami and 
Norwegian media.

Some Sámediggi politicians have claimed that they do not get editorial cover-
age in the media. Our findings support this complaint: Small parties and lists 
were only rarely mentioned in news articles, in Sami as well as Norwegian media. 
The Labour Party (AP) and the Norwegian Saami Association (NSR) dominated 
news coverage of the parties, and there was far less mention of other parties. It is 
conceivable that politicians and parties wrote letters to the editor as a means of 
compensating for their inability to get other forms of media attention. Below we 
will therefore investigate letters to the editor as an indicator of political parties’ 
and lists’ efforts to appear in the media.

Letters to the editor – a channel for Sami candidates?
Small parties and lists, however, were not very noticeable in letters to the editors, 
although some candidates from minor parties were active. On this arena, too, 
NSR and AP dominated. In general, letters to the editor was a much used channel 
into the newspaper columns, and the volume of letters was nearly as high as the 
number of journalistic items, 284 in all.



an indigenous public sphere?

81

Table 5: Parties’/candidates’ letters to the editors in newspapers. Absolute figures.

N
ot

 o
nl

y 
on

e p
ar

ty

N
SR

A
p

Á
rja

Fr
p

N
or

w
eg

ia
n 

pa
rt

ie
s 

w
ho

 g
ot

 m
an

da
te

s

N
or

w
eg

ia
n 

pa
rt

ie
s w

ho
 

di
d 

no
t g

et
 m

an
da

te
s

Sa
m

i l
ist

s w
ho

 
go

t  m
an

da
te

s

Sa
m

i l
ist

s w
ho

 d
id

 
no

t g
et

 m
an

da
te

s

To
ta

l

Sami newspapers:
Ságat 16 23 23 6 3 4 14 3 12 104
Ávvir 1 15 4 5 1 2 4 2 34
Newspapers in Finnmark:
Altaposten 4 9 8 1 3 1 7 5 38
Finnmarken 3 8 9 1 3 1 9 34
Finnmark 
Dagblad 3 1 6 1 2 2 1 1 17

Newspapers  outside Finnmark:
Framtid i 
Nord 5 6 1 1 8 21

Nordlys 3 2 3 1 2 11
Harstad 
Tidende 1 2 3

Fremover 2 1 3
Avisa 
Nordland 3 5 3 11

Trønder-
Avisa 2 2 4

Adresseavisa 2 2
Arbeidets rett 1 1 2
Total 30 72 69 14 14 9 43 9 24 284

Table 5 confirms that there were many letters to the editor, indicating that this 
was an important communication channel for parties and candidates. Candidates 
from NSR and AP topped the list of contributors and had authored half of all 
letters to the editor. Virtually all parties and lists produced letters, as only four 
individual lists or small parties were not represented among the authors. Table 5 
further shows that some lists and parties that did not succeed in the election had 



eva josefsen and eli skogerbø

82

produced more letters to the editor than parties that won a mandate. An example 
is the Centre Party (SP), which neither attracted journalistic attention nor won 
mandates. SP was responsible for 33 letters to the editor and seems to have used 
letters as an alternative channel to attract attention from the voters. The many 
letters to the editor, however, did not generate news about the party. In most con-
stituencies it was unlikely that SP would win mandates, an observation that prob-
ably reduced the Party’s newsworthiness considerably. As such, SP was unable to 
compete with other parties for attention, despite the activity of the candidates. 
The party’s candidates wrote far more letters than for instance the more success-
ful Progress Party (Frp) and Árja.

Obviously we cannot assess whether it was easy or difficult for the parties to get 
letters to the editor published, as we do not know how many letters the candidates 
sent to the newspapers. Letters to the editor is a well-known and popular form 
of communication for politicians, especially in election campaigns. They are also 
popular among readers and constitute a direct channel between politicians and 
voters. NSR, AP and SP used this channel actively, whereas it appears that other 
parties and lists did not use it extensively.

Political advertisements
In general, advertising in political campaigns is defined as communication through 
a medium, paid for by an identifiable sender, for the purpose of increasing support 
for political parties or ideas28. In the Sámediggi election, newspaper advertising 
was used to a varying degree by the parties and lists, as illustrated in table 6.

Neither the Norwegian Saami Association (NSR) nor Árja prioritised news-
paper advertising. They had only two newspaper advertisements each. For NSR, 
this was probably an obvious strategic choice since the party could count on mas-
sive media coverage. Further, the party had its own election newspaper that was 
distributed to all the voters. For Árja, omitting advertising seemingly represented 
a larger risk, since the party was a newcomer challenging the established parties 
and could not count on attracting journalistic attention to the same degree. Other 
newcomers, such as single constituency lists Ofelaš and Sjaddo that did not adver-
tise, were hardly mentioned in the news. The Labour Party (AP) and the Progress 
Party (Frp) each had nine advertisements. Two parties stand out for their advertis-
ing activity: The Sámeálbmot Bellodat (SfP) bought 17 and the Sámeálbmot lihttu 
(SAL) 34 advertisements. The two parties had a much higher share of advertise-
ments than editorial items.

28. Aalberg & Saur 2007 p. 54.



an indigenous public sphere?

83

Table 6: Parties’ advertising in the newspapers

N
ot

 o
nl

y 
on

e p
ar

ty

N
SR

La
bo

ur
 P

ar
ty

Á
rja

Pr
og

re
ss

 P
ar

ty

Jo
ht

tis
áp

m
el

ač
ča

id
 li

st
tu

1

C
on

se
rv

at
iv

e P
ar

ty
 2

SÁ
L3

O
fe

la
š3

O
kt

as
aš

lis
ta

3

Sá
B3

C
en

tr
e P

ar
ty

4

So
ci

al
ist

 P
ar

ty
4

To
ta

l

Sami newspapers   3
Ságat  3 2 1 6 2  4 2  9  6  35
Ávvir  2 1 2 1 2 1  8  17
Newspapers in Finnmark:
Altaposten  1 2 1 1  1 7  13
Finnmarken  2 1  8 1 2  14
Finnmark 
Dagblad  1 1 2 1  5  10

Newspapers outside Finnmark:
Framtid i 
Nord  1 1 1 1  1  4   9

Harstad 
Tidende  6   6

Fremover 1  7   8
Avisa 
Nordland  4 1  2   7

Total 14 2 9 2 9 2 8 34 1 4 17 10 7 119
1 Sami list/party which won mandate.
2 Norwegian Party which won mandate.
3 Sami list/party which did not win mandate.
4 Norwegian Party which did not win mandate

Sámeálbmot Lihttu (SAL) is a Sami interest organisation founded in 1993 and since 
then has had candidates running in every Sámediggi election. Until 2005, SAL 
returned two or three members to the Sámediggi, but has not been represented 
afterwards, although it had lists in most constituencies. In the 2009 election, SAL 
had candidates running for seats in six constituencies. Despite the ability to mo-
bilize candidates, the party did not attract much media attention. Few news items 
(12) concerned the party, and the candidates wrote only eight letters to the editor. 



eva josefsen and eli skogerbø

84

The Sámeálbmot Bellodat (SáB) had one party list and cooperated on a shared list 
with NSR in two constituencies. This party had 17 advertisements, but was in focus 
in only three news items and its candidates signed eight letters to the editor. We 
have not investigated the reasons, but it is conceivable that the figures here reflect 
that these organisations lacked resources and expertise and relied on advertising 
as a substitute for other campaign efforts. The Sámeálbmot Lihttu (SAL) and the 
Sámeálbmot Bellodat (SáB) used advertising the most, and the figures indicate 
that advertising was their main communication strategy, as opposed to advertis-
ing being a supplement to other forms of media coverage. This may also be seen 
as confirmation that these parties were unable to attract journalistic attention.

Discussion and conclusions
Returning to our main research question – Did Sami voters have a public space in 
the media where Sami politics could be discussed ahead of the Sámediggi elections in 
2009 – our findings documented the existence of a separate public space for Sami 
politics and debate. The two Sami newspapers provided Sami voters with news, 
information and arenas for debate, discussion and presentation of the alternatives 
open at the election. In other words, they assumed responsibility for covering the 
Sami election campaign, both quantitatively and geographically. Norwegian local 
and regional newspapers had substantial coverage, too, but compared to Ságat and 
Ávvir it was limited, even in Finnmark. Ságat carried far more news stories and 
letters to the editor on the Sami election, with Ávvir as a clear number two, than 
any of the Norwegian media. Assuming that debates take place on the news and 
opinion pages and in letters to the editor, the two Sami newspapers undoubtedly 
emerge as the main arenas for Sami political debate.

Nevertheless, Norwegian local and regional newspapers in Finnmark and the 
northernmost Sami constituencies covered the Sami election campaign quite ex-
tensively. The situation changed as we shifted focus southwards in Sápmi, the 
traditional Sami settlement area. The farther south, the less the newspapers, both 
Norwegian and Sami, wrote about the Sámediggi election campaign. These find-
ings led us to conclude that there were indeed unequal communicative conditions 
for Sami voters, linked to language and geography. Sami voters in the north had 
a bilingual public space, as both Sami and Norwegian newspapers covered the 
election. Voters south of Gaisi had less chance for findings news and debate about 
the political alternatives in the newspapers, and if so, they would most likely be 
in Norwegian. Ávvir published a few items from these constituencies in Northern 
Sami, but none in Julev or Åarjel Sami. The public spaces open to Sami voters were, 
in other words, quite abundant in the north and nearly absent in the south. This 



an indigenous public sphere?

85

situation provided Sami voters with quite different conditions for obtaining infor-
mation and participating in publicly mediated debates. Sami politicians had con-
sequently fewer chances for attracting attention and visibility to their campaigns.

One explanation for these differences is quite obvious. The number of Sami 
voters is small, and the further south, the fewer and more scattered the voters. 
Whereas Sami people and issues are an inherent part of society and politics in 
North Norway, they are much less visible in the south. As such, voters in the 
southern Sami constituencies were marginalized both in Norwegian and Sami 
newspapers, as they were few, far away from central Sami areas, and generated less 
news. The speakers of Julev and Åarjel Sami are also small minorities within the 
Sami population in these areas. Regarded as such, the fact that the Sami election 
generated two front pages in Norwegian newspapers in Åarjel-Saepmie was more 
unexpected than the relatively sparse coverage of the election in Gaisi. Considering 
our findings, it was particularly difficult for Sami politicians running for election 
in the southernmost constituencies to capture media coverage. One solution for 
attracting attention was probably to write letters to the editor, but it is also likely 
that the election campaign was run in other ways. If we look at the total coverage 
of the election campaign in Åarjel-Saepmie, it was made up of only 11 items in the 
three local newspapers we analysed, including letters to the editor. It goes with-
out saying that the candidates must use other forms of communication to reach 
their voters. When numbers are small and the voters are scattered, it is probably 
equally effective to communicate with individuals directly and through family, 
friends and acquaintances. From other studies we know that discussions and fam-
ily, friends, and acquaintances were also important sources of information about 
political issues in the Sami community29. From a democratic perspective, however, 
it is problematic if there is no public political debate in the public domain that is 
accessible to the majority of the voters.

The differences between north and south in Sápmi can also be explained in 
terms of significance of issues. In the north, the number of conflicts and con-
troversies over Sami politics is high and attracts much attention. In Finnmark, 
the institutionalisation of Sami rights, both linguistic and cultural, started more 
than two decades ago with the establishment of the Sámediggi. Sami land rights 
in Finnmark have been intensely discussed, debated and generated political ac-
tivity for over 30 years. Sami political issues are, accordingly, an integral part 
of the local and regional discourses in newspapers in Finnmark, and coverage 
of the Sámediggi election campaign followed the same discursive structure. In 
the south, conflicts may be equally intense but as the number of Sami citizens 

29. Karlsen 2011a; Skogerbø 2003.



eva josefsen and eli skogerbø

86

is low, they concern few people, are not necessarily integrated into local politics, 
and rarely hit the headlines. Sami constituencies are geographically larger in the 
south, both in terms of actual size and number of municipalities. The Sámediggi 
elections will thus be of less relevance to readers of local and regional newspapers 
in South Norway.

In conclusion, conditions for public Sami political communication were not 
equal for Sami politicians and voters. In the northernmost constituencies, both 
the Sami and the Norwegian newspapers in particular functioned as channels be-
tween Sami politicians and voters. In that sense, we found a clear and evident Sami 
public sphere. In the southern constituencies, the Sami public sphere was almost 
invisible. Reinforcing our findings of unequal coverage in the different constituen-
cies are studies of which sources Sami voters depended on for information about 
the Sámediggi election30. Sami voters reported that their most important media 
sources were local and regional newspapers and NRK Sápmi and discussions. In 
another study, we found that NRK Sápmi’s coverage of the election in the TV-news 
Ođđasat was relatively sparse and did not provide much space to the candidates 
and parties running for election31. About 30 % of Sami voters regarded Ságat as an 
important source of information, whereas Ávvir was important to only14 %, less 
than any other source. These findings point to a dilemma for the Sami newspapers 
and the Sami politicians: The newspapers provided space for political communi-
cation, but Sami voters did not recognize it32. The political parties, lists and their 
candidates sought them out and used them quite intensively for debate, profiling 
and presentation of their views, but they still may have reached fewer voters in 
the Sami than in the Norwegian media. Most of the voters did not regard Sami 
newspapers as important, yet they were the only media where the political alterna-
tives were clearly visible. This dilemma is inherent to the Sami public sphere and 
leaves both Sami political actors and Sami media with several strategic problems 
concerning how to reach Sami citizens in the future.

30. Karlsen 2011a.
31. Josefsen & Skogerbø 2011.
32. Karlsen 2011a



an indigenous public sphere?

87

Современная избирательная сфера для коренного населения?  СМИ и из-
бирательная кампания в Саамский парламент 2009 года 
Эва Юзефсен, сотрудник исследовательского института НОРУТ, Альта, 
Норвегия. Адрес эл. почты: evaj@norut.no

Эли Скугербё, профессор, отдел СМИ и коммуникаций, Университет 
Осло, Осло, Норвегия, Адрес эл. почты: skogerbo@ulrik.uio.no

Авторы перечислены в алфавитном порядке и в равной  степени участво-
вали в написании текста.

Резюме 
В этой статье обсуждается освещение в СМИ норвежской избирательной 
кампании в Саамский парламент (Sámediggi) в 2009 г. Исследователи ста-
вать вопрос: есть ли у саамских избирателей, которые рассеяны в обширном 
географическоми пространстве, разделены  на многогочисленные языковые 
группы, общая избирательная сфера в СМИ, где они могли бы обсуждать 
кандидатуры саамских политиков перед выборами в Саамский парламент в 
2009? Наши результаты показывают, что такая общая избирательная сфера 
существовала,  но условия для коммуникации и свободного общения для 
саамских избирателей, зависящих от языка и географического расположе-
ния, были далеко не одинаковыми. Так, на Севере СМИ обеспечили дву-
язычность избирательной сферы, поскольку обозревателями выступали и 
саамские и норвежские газеты. На юге же избирателям предложили гора-
здо меньший объем новостей, и показ дебатов о выборах в Sámediggi был 
ущербнее, да и само освещение выборов, по всей вероятности, велось и бу-
дет продолжаться вестись на норвежском языке. Одно из объяснений этим 
различиям состоит в том, что количество саамов – избирателей довольно 
мало, и чем южнее, тем меньше и тем более разрозненно живет саамское на-
селение. Различия были также объяснены с точки зрения наличия и выра-
женности уровня проблем. Авторы отмечают, что уровень конфликтности 
и противоречий во внутренней политике выше по области Финнмарк, чем 
в других областях проживания саамского населения, и в целом по стране. 

Ключевые слова: СМИ, Саами, Парламент, саамский парламент, выборы, 
Норвегия



eva josefsen and eli skogerbø

88

References
Aalberg, Toril, & Saur, Therese, «Politisk reklame, visuelt stemmefiske» in Anders Todal 

Jenssen & Toril Aalberg (Eds.), Den medialiserte politikken, Universitetsforlaget, Oslo 2007.
Aardal, Bernt, Krogstad, Anne, & Narud, Hanne Marthe, I valgkampens hete: strategisk 

kommunikasjon og politisk usikkerhet, Universitetsforlaget, Oslo 2004.
Allern, Sigurd, Fjernsynsvalgkampen. Program, deltakere og maktkamp 1961–2009, Pax, Oslo 

2011.
Browne, Donald R., Electronic media and indigenous peoples: a voice of our own?, Iowa State 

University Press, Ames, Iowa 1996.
Cottle, Simon, Ethnic minorities and the media: changing cultural boundaries, Open 

University Press, Buckingham 2000.
Eide, Elisabeth, & Simonsen, Anne Hege, Mistenkelige utlendinger: minoriteter i norsk presse 

gjennom hundre år, Høyskoleforlaget, Kristiansand 2007.
Ekström, Mats, Politiken i mediesamhället, Liber, Malmö 2006.
Ervik, Bjørn, «Lokal opinionsdanning? Deltakere, dagsorden og styringsnivåer i lokal valg-

debatt» in Jo Saglie (Ed.), Det nære demokratiet – lokalvalg og lokal deltakelse, Abstrakt 
Forlag, Oslo 2009.

Gaski, Lina, «Contesting the Sami Polity: Discursive Representations in the Sami Electoral 
Campaign in 2005» in Acta Borealia, 25(1) 2008 pp. 1–21.

Habermas, Jürgen, The structural transformation of the public sphere: an inquiry into a cate-
gory of Bourgeois society, Cambridge: Polity, Cambridge 1989.

Habermas, Jürgen, Faktizität und Geltung: Beiträge zur Diskurstheorie des Rechts und des 
demokratischen Rechtsstaats, Suhrkamp, Frankfurt am Main, 1992.

Hansen, Alexander, Mest fokus på lokale saker?: en innholdsanalyse av regionavisenes dek-
ning av kommune- og fylkestingsvalget i 1975, 1991 og 2007. Masteroppgave i statsviten-
skap, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim 2008.

Hopmann, David Nicolas, Vliegenthart, Rens, De Vreese, Claes, & Albæk, Erik, «Effects of 
Election News Coverage: How Visibility and Tone Influence Party Choice» in Political 
Communication, 27(4) 2010 pp. 389 – 405.

Høst, Sigurd, Avisåret 2010 Rapport. Høgskulen i Volda og Møreforsking Volda, Volda 2011.
Jacobsen, Dag Ingvar, & Skomedal, Anne Siri, «Regionavisenes dekning av -kommu-

ne- og fylkestingsvalget 2007 – Belyst gjennom dekningen i avisene Agderposten og 
-Fædrelandsvennen» in Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, 24(4) 2008 pp. 307–330.

Josefsen, Eva, & Skogerbø, Eli, «Den samiske offentligheten: mediedekningen av sametings-
valgkampen 2009» in Jo Saglie & Eva Josefsen (Eds.), Sametingsvalg. Velgere, partier, 
medier, Abstrakt Forlag, Oslo 2011.

Karlsen, Rune, «Velgere i sametingsvalgkamp: den samiske offentligheten i praksis» in Jo 
Saglie & Eva Josefsen (Eds.), Sametingsvalg: Velgere, partier, medier. Abstrakt forlag, Oslo 
2011a.



an indigenous public sphere?

89

Karlsen, Rune, «Velgernes valgkamp» in Bernt Aardal (Ed.), Det politiske landskap. En studie 
av stortingsvalget 2009, Cappelen Damm, Oslo 2011b.

Karlsen, Rune, & Skogerbø, Eli, Centralized Campaign Communication. Candidate 
Campaign Focus and Communicative Platforms in the Norwegian 2009 Election 
Campaign. Paper presented at the 3rd European Communication Conference – ECREA, 
Hamburg 2010.

Mörkenstam, Ulf, «Indigenous Peoples and the Right to Self-Determination: The Case of the 
Swedish Sami People» in Canadian Journal of Native Studies/Le Revue Canadienne Des 
Etudes., 25(2) 2005 pp. 433–461.

Narud, Hanne Marthe, & Waldahl, Ragnar, «Den «korte» valgkampen. Mediestoffet fire uker 
før valget» in Bernt Aardal, Anne Krogstad & Hanne Marthe Narud (Eds.), I valgkampens 
hete. Strategisk kommunikasjon og politisk usikkerhet, Universitetsforlaget, Oslo 2004.

Ross, Karen, & Playdon, Peter, Black marks: minority ethnic audiences and media, Ashgate, 
Aldershot 2001.

Skogerbø, Eli, Samiske medier: bruk, innhold og rammevilkår: Institutt for medier og kom-
munikasjon, Universitetet i Oslo 2000.

Skogerbø, Eli, «Sami Media – Identity Projects in a Changing Society» in Karen Ross & Peter 
Playdon (Eds.), Black Marks: Minority Ethnic Audiences and Media, Ashgate, Aldershot 
2001 pp.157–175.

Skogerbø, Eli, «Mediene og det samiske samfunnet: Stereotypier og identitetskonflikter» in 
Bjørn Bjerkli & Per Selle (Eds.), Samer, makt og demokrati. Sametinget og den nye samiske 
offentligheten, Gyldendal Akademisk, Oslo 2003 pp. 361–397.

Skogerbø, Eli, ««Everybody reads the newspaper»: local newspapers in the digital age» in 
I. Biernacka-Ligięza & L. Koćwin (Eds.), Local and Regional Media – Democracy and 
Civil Society Shaping Processes, Wydawnictwo MARIA, Nowa Ruda – Wroclaw 2011 
pp. 357–373.

Smith, Carsten, «The Development of Sámi Rights in Norway from 1980 to 2007» in Günter 
Minnerup & Pia Solberg (Eds.), First World, First Nations. Sussex Acacemic Press, 
Brighton 2011.

Thompson, John B., The Media and Modernity. A Social Theory of the Media, Polity Press, 
Cambridge 1995.


